۱۴۰۲ يکشنبه ۹ مهر
مدیریت بحران در کتابخانه

مدیریت بحران در کتابخانه ها

کتابخانه‌­های علوم پزشکی به مثابه قلب تپنده نظام سلامت کشور، عهده دار انتقال اطلاعات مناسب و به هنگام به شریان‌های جامعه هستند. بنابراین در حوزه مدیریت بحران‌­های طبیعی مانند زلزله و سیل و ...، یا بیماری‌­های واگیر و همه‌­گیرحائز نقش محوری و اساسی هستند؛ لذا بایستی در رویارویی با چنین بحران­هایی بتوانند مقتدارانه عمل کنند.

کتابخانه­‌ها به عنوان مراکز اطلاع‌­رسانی در جامعه در عصر جدید کارکردهای متمایزی می­‌پذیرند. آشنایی مدیران و کارکنان کتابخانه‌­ها با مباحث مدیریت بحران، می‌­تواند کتابخانه را در ارائه خدمات هرچه مفیدتر در زمان وقوع بلایای طبیعی، یاری دهد. در این میان استفاده از ابزارهای فناوری اطلاعات مانند شبکه‌­های اجتماعی، خدمات پست الکترونیکی، پزشکی ازراه دور با همکاری کتابداران پزشکی و انتشار آنلاین تصاویر حوادث طبیعی از طریق کتابخانه؛ کتابخانه را در راستای این مهم توانمندتر خواهد ساخت. 

آثار و خصوصیات بحران:
به طور کلی اثرات و خصوصیات بحران را می توان در سه بخش زیر طبقه‌بندی نمود:
الف سطح جهانی

ب سطح ملی

ج منطقه‌­ای

انواع حوادث:

·         الف) حوادث طبیعی

·         ب ) حوادث غیرطبیعی( ساخته دست بشر(

o        ناگهانی: مثل سیل  زلزله  طوفان  آتشفشان  رانش زمین

o        درازمدت: مثل اپیدمی  خشکسالی  قحطی

o         

انواع بحرانها :

·         ناگهانی: مثل سوانح ساختمانی  تصادفات  انفجارات  آتش سوزی

·         درازمدت: مثل درگیری های داخلی و اغتشاشات اجتماعی  جنگ

تاریخ به روز رسانی:
1402/01/15
تعداد بازدید:
60
Powered by DorsaPortal